Elke zwangerschap en vrouw is anders, maar er zijn een aantal klachten die we vaak voorbij zien komen. Een aantal hebben we op een rijtje gezet inclusief tips wat je er eventueel tegen kan doen. Twijfel je of een van je klachten normaal is, aarzel niet om dan contact met ons op te nemen! Wij helpen je graag verder.

Vermoeidheid

Een zwangerschap zorgt voor veel veranderingen in je lichaam, dit heeft voornamelijk te maken met alle hormonen die erbij komen kijken. Hierdoor kun je sneller en vaker moe zijn dan anders. Aan het einde van de zwangerschap kan de vermoeidheid ook komen door een zware buik die mogelijk in de weg gaat zitten met bijvoorbeeld slapen.

Tips:
• Geef toe aan je vermoeidheid! Ga op tijd naar bed en probeer ook overdag je rust te pakken.
• Zorg voor voldoende beweging, buitenlucht en vocht (zeker 2 liter water per dag)!

Misselijkheid

Vooral in de eerste drie tot 4 maanden van de zwangerschap kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid, welke vaak ook gepaard gaat met overgeven. Ook dit heeft weer te maken met alle veranderingen en hormonen in je lichaam. Misselijkheid kan erg vervelend zijn en belemmert je soms tijdens je dagelijkse bezigheden.

Tips:
• Wat kan helpen is om iets kleins te eten voordat je opstaat uit bed in de ochtend.
• Eet kleine maar gezonde maaltijden gedurende de hele dag om je maag gevuld te houden.

Als je erg veel moet spugen en het lastig voor je is om vocht binnen te houden, neem dan contact met ons op. Soms kan de misselijkheid zo erg zijn dat er medicatie via de huisarts nodig is. Dit is gelukkig in de meeste gevallen niet nodig!

Duizelig/flauwvallen

Als je zwanger bent, kun je wat sneller duizelig worden dan normaal. Dit kan een aantal oorzaken hebben: een lage bloeddruk of een lage bloedsuiker.
Tips:
• Als een lage bloeddruk de oorzaak is van je klachten, wil het eten of drinken van iets zoutigs vaak helpen (bijvoorbeeld een kopje bouillon of een zout dropje). Veel drinken helpt hiertegen ook.
• Eet gedurende de dag regelmatig kleine beetjes om je bloedsuiker op peil te houden.

Soms kan dit gevoel ook optreden als je op je rug ligt, dit komt doordat de baarmoeder op een belangrijk bloedvat drukt naast je ruggenwervel. Als je hier geen last van hebt, is het geen probleem om gedurende je zwangerschap te slapen op je rug. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je in je slaap per ongeluk te lang op je rug ligt. Als je er niet lekker van wordt, draai je vanzelf op je zij. Voor je kindje is het niet gevaarlijk als je een tijdje op je rug ligt.

Tijdens de zwangerschap kun je ook last hebben van hartkloppingen en kortademigheid. Dit komt doordat je tijdens de zwangerschap extra bloed aanmaakt, waardoor je hart soms wat harder moet werken. De kortademigheid wordt veroorzaakt doordat je lichaam wat gevoeliger is voor CO2. Je bent dus niet daadwerkelijk kortademig, maar je lichaam geeft eerder een prikkel af dat je zuurstof nodig hebt.

Als we het vermoeden hebben dat de duizeligheid en eventueel moeheid het gevolg kunnen zijn van bloedarmoede (ijzertekort), kan dit aangetoond worden met een bloedonderzoek. De behandeling hiervan bestaat uit het slikken van ijzertabletten die wij je kunnen voorschrijven. Veel zwangere vrouwen hebben echter geen klachten bij een ijzertekort.

Maagzuur

Door verslapping van de maagklep, door alle zwangerschapshormonen, kan maagzuur omhoog komen. Dit kan een brandend gevoel geven in de slokdarm en de keel. Vooral in de laatste weken van de zwangerschap kan dit erg vervelend zijn.

Tips:
• Drink liever geen koolzuurhoudende dranken maar veel water.
• Eet kleine porties, niet te vet en gekruid eten en probeer ’s avonds laat ook niets meer te eten.
• Af en toe wat blanke of vanille vla eten helpt bij veel zwangere vrouwen om het maagzuur te neutraliseren.
• Rechtop zitten en eventueel wat rechterop slapen kan ook helpen.
• Haal gerust een middeltje tegen maagzuur bij de drogist, bijvoorbeeld Rennie’s, Antagel of Regla-ph.

Bandenpijn

Bandenpijn voelt aan als plotselinge steken in je liezen. De pijn kan zelfs doortrekken tot in de schaamlippen. De baarmoeder hangt vast met allerlei banden aan het bekken en door de groei van de baarmoeder rekken deze banden op. Dit kan de pijn die je voelt veroorzaken, voornamelijk in het begin en aan het einde van de zwangerschap. De pijn kan erger worden bij plotselinge bewegingen als niezen en hoesten. Bandenpijn kan geen kwaad!

Tips:
• Pas je ritme aan en sta niet te snel op.
• Ondersteun je buik met je handen als je moet niezen of hoesten.

Harde buiken

Een harde buik is het samentrekken van de baarmoeder, en is een oefening van de baarmoeder voor de bevalling (ook wel Braxton Hicks contracties, voorweeën en/of indalingsweeën genoemd).

Meestal zijn de harde buiken niet pijnlijk en komen ze niet regelmatig. Ze komen voornamelijk aan het einde van de zwangerschap voor. Sommige vrouwen hebben echter nooit last van harde buiken.

Als je veel last hebt van harde buiken zal de verloskundige je adviseren om je urine te laten testen op blaasontsteking.

Wanneer bel je de verloskundige? Als de harde buiken pijnlijk zijn en regelmatig komen, zeker als je nog geen 37 weken bent. Zolang de harde buiken niet pijnlijk zijn en niet regelmatig komen, is er niets aan de hand.

Tip:
• Neemt rust en zorg voor warmte (douche of kruik). De baarmoeder is een spier. Als je het druk hebt of je bent erg gespannen, dan reageert je baarmoeder daarop.

Rug- en bekkenklachten

Tijdens de zwangerschap treedt er onder invloed van hormonen een natuurlijke verweking van de gewrichtsbanden op. Elke zwangere heeft dus bekkeninstabiliteit maar de één heeft er meer last van dan de ander. Het kindje kan hierdoor makkelijker door het bekken tijdens de bevalling.

Bekkeninstabiliteit kan echter wel klachten veroorzaken, zoals pijn in het gebied van de lage rug, het stuitje, de liezen, het schaambeen en/of aan de zijkant van de bovenbenen. Sommige vrouwen hebben gedurende de hele zwangerschap last van rug- en bekkenklachten, andere helemaal niet.

Tips:
• Zorg voor een goede houding. Ga bijvoorbeeld recht op een stoel zitten en niet met je benen over elkaar. Dit is heel belangrijk om klachten te voorkomen, genezen lukt vaak niet in de zwangerschap.
• Volg eventueel fysiotherapie. Zij kunnen je tips en adviezen geven voor een goede houding en oefeningen.

Obstipatie

Een van de zwangerschapshormonen (progesteron) werkt verslappend op de spieren in de darmwand. Hierdoor krijgen veel vrouwen tijdens de zwangerschap last van obstipatie.

Tips:
• Eet regelmatig en sla vooral het ontbijt niet over!
• Drink veel water (tenminste 2 liter per dag).
• Eet veel vezels; minstens twee stuks fruit en twee opscheplepels groente per dag.
• Zorg voor voldoende beweging, dit stimuleert de darmen.
• Geef gehoor aan elke aandrang, ga meteen naar het toilet en neem er de tijd voor.
• Bij de drogist of supermarkt zijn een aantal middelen verkrijgbaar die helpen bij de stoelgang: bijvoorbeeld lactulose, Roosvicee Laxo of Danone Activia.

Mochten bovenstaande tips onvoldoende effect hebben, dan kun je aan de huisarts om een laxerende siroop vragen.