Foliumzuur

Extra foliumzuur is voor de zwangerschap al belangrijk. Door extra foliumzuur te slikken verklein je de kans op een ernstige afwijking bij je baby. Foliumzuur verkleint namelijk de kans op een open ruggetje of op een hazenlip.

Foliumzuur is Vitamine B-12. Dit zit in veel voedingsmiddelen, zoals in verse groenten en fruit, aardappelen, volkoren producten en zuivel. Daarom is het belangrijk om goed en gevarieerd te eten.

 

In het begin van de zwangerschap heb je nog een beetje extra foliumzuur nodig. Gebruik daarom elke dag een tablet van 0,4 of 0,5 mg foliumzuur. Omdat het ongeveer vier weken duurt voordat de extra foliumzuur in je lichaam is opgenomen, is het goed om minimaal vier weken voordat je zwanger wordt te beginnen met het slikken.

Je kan foliumzuur zonder recept kopen bij de apotheek of drogist. Let op de dosering, het maakt niet uit welk merk je koopt. Blijf foliumzuur in ieder geval slikken totdat je 12 weken zwanger bent.

Er bestaan ook multivitaminen met foliumzuur. Als je gezond eet tijdens de zwangerschap is het niet nodig om extra vitaminen te slikken. Wil je toch graag multivitaminen gebruiken, kies dan voor een multivitamine speciaal voor zwangere vrouwen. Deze bevat alle vitaminen in de juiste doseringen voor een zwangerschap. Let goed op of deze ook foliumzuur bevat. Als dit 0,4 of 0,5 mg is, dan hoef je geen losse foliumzuur meer bij te slikken.